Kan je wat over jezelf vertellen?
“Ik ben Aicha en ik werk al ruim twee jaar als gastvrouw in het Oranjehuis in Almere. Voorheen heb ik ruim 35 jaar in de kinderopvang gewerkt. In 2012 ben ik met een Mbo-opleiding gestart omdat ik in de hulpverlening wilde werken. Ik heb heel bewust gezocht naar een baan in de vrouwenopvang.’
Wat doe je als gastvrouw?
“Het belangrijke wat wij doen is signaleren, kijken hoe bewoners zich voelen en checken of alles goed gaat. We gaan in gesprek als het niet goed gaat of schakelen op verzoek de maatschappelijk werker in."
"Daarnaast organiseer ik activiteiten, bijvoorbeeld koffie-ochtenden en doe ik veiligheidschecks. Dan gaan we langs bij bewoners en kijken we of het schoon en opgeruimd is. Als het niet zo is, vragen we hoe dat komt. "
"Tijdens de koffieochtenden praten we met de cliënten. Ik merk dat wij, gastvrouwen, heel laagdrempelig zijn waardoor cliënten het gevoel hebben dat ze vrijuit kunnen praten. Bij de maatschappelijk werker vertellen ze ook veel maar dat contact is toch anders.”
Wat vind je van het werk dat je doet?
“Als gastvrouw bij Blijf Groep zie ik de bewoners binnenkomen. Je ziet vaak dat iemand gebroken en verdrietig is. Als gastvrouw draag je bij aan het proces van de cliënt die langzamerhand weer opbloeit, zich prettig voelt en weerbaar is. Dat proces meemaken vind ik heel mooi."
"Als gastvrouw probeer ik steeds te anticiperen op de behoefte van de cliënt. Bij Blijf Groep proberen we de volledige persoon te zien en bij te dragen aan zijn of haar zijn bloei. Op dit moment loop ik ook mee met een SPW-er. Op deze manier kan ik meer diepgang in mijn werk aanbrengen en mijn cliënten nog beter helpen.”
"Ik houd van de afwisseling Eigenlijk kun je het net zo druk maken als je zelf wilt. Ik ben altijd bezig met het bedenken van nieuwe activiteiten omdat ik zo enthousiast bent."
Mijn doel
“De rol van gastvrouw is bij Blijf Groep heel belangrijk maar ik heb toch het gevoel dat er iets meer in mij zit dan alleen het verlenen van praktische hulp. Mijn droom, mijn doel is om de opleiding Social Work te gaan doen en als hulpverlener bij Blijf Groep aan de slag te gaan.”
Rode draad
“Voordat ik bij Blijf Groep kwam, heb ik met verstandelijk beperkten gewerkt en was ik actief in de schuldhulpverlening. Wat me aanspreekt bij Blijf Groep is dat je mensen intensief begeleidt en helpt met allerlei problemen. Huiselijk geweld staat nooit op zichzelf maar is onderdeel van complexe problematiek. Op een gegeven moment ontstaat er een plaatje; met die rode draad in handen kun je cliënten beter helpen.”
Sterke mensen in moeilijke periode
“De levensverhalen van cliënten raken mij. Mijn eerste cliënt was een vrouw van mijn leeftijd die heel angstig en getraumatiseerd binnenkwam. Nu is het een zelfstandige en sterke vrouw met een fulltime baan en trotse moeder van een zoon. Daar doe je het voor.”
m/v
“Toen ik solliciteerde, realiseerde ik me niet dat bij Blijf Groep vooral vrouwen werken. In de praktijk blijkt dat voor alle maatschappelijk werkers geldt dat je pas goede hulp kunt verlenen, als je het vertrouwen wint van je cliënt. Het lukt mij vaak om een goede band op te bouwen met de cliënten ondanks dat ik een man ben. Mannelijke maatschappelijk werkers zijn zeker welkom bij ons.”
"Van jongs af aan wil ik mensen helpen. Als puber wist ik al dat ik met slachtoffers van huiselijk geweld zou gaan werken of met meiden die in handen vallen van lover boys. Tijdens mijn studie Social Work aan de HVA heb ik de minor huiselijk geweld en seksuele kindermishandeling gevolgd. Tijdens deze minor kwam ik erachter dat ik niet in een gezonde relatie zat met mijn toenmalige vriend. Dit was destijds confronterend, maar ook heel helpend. Door het bespreekbaar te maken met anderen heb ik voor mezelf gekozen en kon ik een punt zetten achter de relatie."
Geweld bespreekbaar maken
"Na mijn studie heb ik onder andere als vrijwilliger gewerkt bij het steunpunt huiselijk geweld in Amstelveen en ben ik mantelzorgconsulent geweest in Haarlem. In mei 2019 ben ik begonnen bij Blijf Groep."
Mensen in mijn omgeving zijn verbaasd als ik mijn werk bij Blijf Groep “leuk” noem omdat het in hun beleving vooral zwaar is. Maar ik krijg juist energie van het geweld thuis bespreekbaar maken en het taboe doorbreken omdat het cliënten echt verder helpt. Dat vind ik zo waardevol aan mijn werk. Dat neemt niet weg dat ook ik de balans in mijn werk heb moeten vinden en dat de eerste maanden best pittig zijn geweest."
Ruimte voor ontwikkeling
"Als ik terugkijk op mijn eerste jaar bij Blijf Groep dan zie ik mijn eigen ontwikkeling. Ik voel me veilig en vrij in het team dat mij ook de kans geeft om te groeien en te leren. Je leert wel te relativeren; je gaat beter het onderscheid maken tussen het leven van de cliënt en je eigen leven. De trainingen van Blijf Groep en zeker ook de gesprekken met de inhoudelijk begeleiders zijn heel waardevol en houden me scherp. Soms heb je toch last van een tunnelvisie of word je teveel meegezogen in een casus. Waar ik nog aan werk is het besef dat de cliënt uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar leven en niet ik."
Ambulant versus residentieel
"Ik heb bij Blijf groep na een half jaar bewust gekozen voor ambulant. Ik vind het heel mooi om af en toe even mee te lopen op het levenspad van een cliënt en eruit te stappen als zijn of haar leven weer stabiel is. In Haarlem hebben we geen SJD-er en bij residentieel moeten de maatschappelijk werkers veel praktische zaken oppakken zoals het aanvragen van een uitkering of de schuldsanering. Dat vind ik niet de leukste kant van het werk. Bij ambulant ga je direct naar de kern van het probleem van de cliënt."
Over tien jaar
"Over tien jaar heb ik misschien wel kinderen. Ik vraag me af hoe ik dan reageer op kindermishandeling. Hoe dan ook blijft de balans tussen privé en werk belangrijk. Eigenlijk zie ik mezelf over tien jaar nog wel bij Blijf Groep. Trainingen geven vind ik heel leuk. Niet alleen intern maar ook extern om Blijf Groep te ‘verkopen’. Mijn tijd 50/50 verdelen tussen hulpverlenen en trainingen geven lijkt me ideaal."
Kun je iets vertellen over jouw rol als kinderbegeleidster bij Blijf Groep in Amsterdam?
“Ik werk als kinderbegeleidster in een team van negen collega’s. We zorgen dat het kind kan herstellen van de crisis en dat er aandacht wordt gegeven aan de behoefte van het kind. Elk kind dat hier komt, draagt een rugzakje. Dat maakt ons werk wezenlijk anders dan de reguliere opvang zoals een peuterspeelzaal of naschoolse opvang. Onze belangrijkste taak is observeren en signaleren: hoe komt een kind binnen? Hoe ontwikkelt het zich? En hoe reageert het op prikkels? ”
Wat motiveerde jou om dit werk te gaan doen?
“Ik ben sociaalpedagogisch medewerker en werkte eerder in de peuteropvang en buitenschoolse opvang. Aanvankelijk zocht ik meer uitdaging in mijn werk, maar mijn motivatie is door het werk wel veranderd. Hoe langer ik dit doe, hoe meer ik zie hoeveel onrecht er is en hoeveel kinderen daar de dupe van zijn. Als ik met liefde en aandacht iets kan betekenen voor een kind dat dat thuis heeft gemist, is mijn dag geslaagd. Het is intens werk, maar ik ben blij dat ik hier verschil mag maken.”
Welke opleiding heb je gedaan?
“Ik heb gestudeerd voor sociaalpedagogisch medewerker en heb mijn kennis binnen Blijf Groep verrijkt met trainingen over kindermishandeling, huiselijk geweld en seksueel misbruik.”
Hoe help je moeders om ruimte te maken voor hun herstel?
“Onze opvang geeft moeders tijd om naar therapie te gaan of een advocaat te spreken. We schakelen ook met maatschappelijk werk om flexibele opvang te regelen wanneer dat nodig is.
Daarnaast investeren we in vertrouwen. Een kop thee, een gesprek thuis; het maakt echt verschil. Sommige moeders nodigen me spontaan uit. Soms ga ik ook buiten werktijd langs, als ik weet dat het belangrijk is. Die betrokkenheid voelt vanzelfsprekend.”
Hoe ondersteun jij de kinderen?
“Bij jonge kinderen starten we met een wenprocedure. We overleggen met de moeder: wat vindt het kind leuk? Houdt het van Paw Patrol of knutselen? Dan zorgen we dat dat klaarstaat. Zo bouwen we op een speelse manier contact op. Hechtingsproblematiek komt vaak voor. Sommige kinderen zoeken meteen fysiek contact, anderen trekken zich juist terug. In beide gevallen zoeken we voorzichtig toenadering.
Wat een kind nodig heeft, verschilt: sommigen willen praten, anderen juist bewegen of spelen. We stemmen ons af op het kind.”
Wil je meer weten over Misha en haar werk? Lees hier het volledige interview.
Bij Blijf Groep werk je midden in de samenleving, samen met gezinnen én ketenpartners aan duurzame veiligheid. Remco laat zien hoe je als casusregisseur écht het verschil maakt, met overzicht, regie en menselijkheid. Benieuwd hoe het is om impact te maken in een betrokken en energiek team?
Wat doet een casusregisseur?
“Als casusregisseur werk ik aan de samenwerking tussen hulpverleners en ketenpartners, zoals de gemeente, politie en andere zorgorganisaties. Hoe goed de intenties ook zijn, in de praktijk zie je vaak dat hulpverleners langs elkaar heen werken. Ze hebben vaak dezelfde doelen maar het kan gebeuren dat overzicht en afstemming ontbreekt in alle drukte."
Daar kom ik in beeld. Samen met het gezin en de betrokken partijen stel ik hoofddoelen op om duurzame veiligheid te herstellen middels de top 3 methode vanuit de gefaseerde hulpverlening. Ik breng iedereen aan tafel, verdeel de taken en kijk hoe familieleden kunnen helpen. Daarnaast zorg ik ervoor dat we regelmatig evalueren. Wat als iets niet lukt? Hoe sturen we bij? Ik ben het aanspreekpunt voor zowel het gezin als de ketenpartners.”
Hoe omschrijf je de sfeer bij Blijf Groep?
“De werksfeer bij Blijf Groep is uniek. De cultuur binnen ons team is ontspannen en gezellig, maar soms ook behoorlijk energiek. Er wordt veel gelachen, vooral als iedereen hoog in de energie zit. Maar zodra het nodig is, schakelen we moeiteloos weer terug naar serieus werken. Die omslag is soms wennen als je dicht op elkaar werkt, maar het zorgt ook voor een fijne dynamiek.
Binnen het team heerst veel openheid. “Als dingen niet lekker gaan, kunnen we altijd bij elkaar terecht. Dat vind ik heel belangrijk. Zeker in een vak waar je met heftige problematiek werkt. Er is veel ruimte voor intervisie en we kijken echt samen hoe we situaties het beste kunnen aanpakken.”
Wat geeft de meeste voldoening?
“Ik geniet ervan als ik mensen zie groeien. Bij huisverboden werk je vaak kort en intensief. Maar nu ik langduriger betrokken ben, zie ik cliënten zelf stappen zetten. Dat is het mooiste aan dit werk: zij doen het zelf. Ik kan alleen de tools en inzichten geven, maar zij zijn degenen die de verandering maken. Dat besef maakt dit werk ontzettend zinvol.”
“Wat me echt blij maakt, is als alle partijen hun eigen aandeel inzien. Vaak ligt de focus op één persoon - de pleger of het slachtoffer -, maar de dynamiek van huiselijk geweld is complex. Zodra iedereen erkent wat hun rol is, kunnen we pas écht stappen zetten. Dat moment, waarop de betrokkenen begrijpen hoe ze samen kunnen werken aan verandering, is een cruciale doorbraak.”
Wil je meer weten over Remco en zijn werk? Lees hier het volledige interview.
De Oranje Huizen van Blijf Groep staan bekend als vrouwenopvang, maar er is ook plek voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. In Amsterdam zijn er zeven plekken gereserveerd voor mannen, maar die blijven vaak leeg. Het taboe rond mannen als slachtoffer blijkt groot. Maatschappelijk werker Sam, lid van de Landelijke werkgroep mannenopvang, zet zich in voor deze onderbelichte groep.
Waarom heb je gekozen om je in te zetten voor de werkgroep mannenopvang?
“Ik zet me graag in voor deze onderbelichte doelgroep omdat mannen net zoveel recht op hulp hebben als vrouwen. Het is mijn doel om mannen een zo goed mogelijk traject te laten doorlopen en een fijne ervaring in de opvang te bieden. Want het is als man al moeilijk genoeg om hulp te vragen vanwege het taboe dat rust op mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld.”
Hoe ziet het mannentraject eruit?
“Hoewel onze hupverlening maatwerk is, doorlopen mannen en vrouwen in de opvang hetzelfde proces. Dat houdt in dat cliënten eerst op een noodbed geplaatst worden of rechtstreeks doorstromen naar het crisistraject. Bij een langdurig traject stromen ze na het crisistraject van zes weken door naar een woning voor begeleid wonen. Dit laatste traject duurt maximaal een jaar. Niet elke cliënt heeft een vervolgtraject nodig, dus er zijn ook mannen en vrouwen die we na zes weken weer uitstromen.
De hulpverlening mag dan volgens hetzelfde protocol gaan, Sam merkt als maatschappelijk werker wel verschillen tussen mannen en vrouwen op. “Je merkt al een groot verschil bij de eerste stap: mannen weten de weg naar onze hulpverlening minder goed te vinden. De mannen die ik tot nu toe heb begeleid, zijn allemaal via-via in contact gekomen met Blijf Groep. Zo waren ze bijvoorbeeld betrokken bij een andere hulporganisatie of was er eerst sprake van een tijdelijk huisverbod. Als de betrokken hulpverlening dan signaleert dat de vrouw de agressor is, wordt er gekeken of wij de man hulp kunnen bieden.”
Wat hoop je te bereiken met je deelname aan de werkgroep?
“Van de 55 opvangplekken zijn er nu 7 gereserveerd voor mannen. Ik weet niet hoeveel huiselijk geweld slachtoffers daadwerkelijk man zijn, maar het zijn er in ieder geval veel meer dan wij nu zien. Ik hoop met mijn bijdrage in de werkgroep dat mannen de weg naar de opvang steeds beter vinden en dat de schaamte bij mannen minder wordt, waardoor ze niet tot het allerlaatste hoeven te wachten om hulp te vragen. Ik geloof erin dat als wij als organisatie duidelijk belichten dat wij de doelgroep zien, wij kunnen bijdragen aan normalisatie van het onderwerp.”
Wil je meer weten over Sam en zijn werk? Lees hier het volledige interview.
Als receptioniste bij Blijf Groep ben je veel meer dan het eerste gezicht bij de balie. Je bewaakt de rust én veiligheid, houdt overzicht en bent de verbindende schakel tussen cliënten, collega’s en ketenpartners. Lees hoe deze functie bijdraagt aan herstel en vertrouwen, vanaf het allereerste contactmoment.
Wat houdt jouw baan in?
“Ruim zes jaar geleden deed ik een loopbaanoriëntatie. Ik werkte voorheen bij commerciële instellingen, maar ik ontdekte dat ik maatschappelijk iets wilde betekenen. Blijf Groep kwam op mijn pad door een vacature. “Het bleek de perfecte match. “Als receptionist van het Oranje Huis ben ik altijd alert. Ik weet precies wat ik moet doen als ik afwijkingen signaleer. Veiligheid is dus een groot onderdeel van mijn werk, maar uiteindelijk maken we veiligheid samen. Zo kijkt iedereen die binnenkomt of en wie er meeloopt. Veiligheid gaat in mijn functie nog een stap verder. Als receptioniste ben je een spin in het web en een verbinder tussen alle afdelingen.”
Hoe ziet een werkdag eruit als receptioniste bij Blijf Groep?
“Mijn werkdag start om kwart voor negen en eindigt om kwart over vijf. ’s Morgens neem ik mijn collega van de slaapwacht over. Hij of zij doet de overdracht en vertelt dan of er opnames of speciale dingen zijn gebeurd die nacht. Daarna komen alle collega’s samen in de receptieruimte met een dagstart. We bespreken dan de bijzonderheden van de dag. Daarna gaat iedereen naar zijn of haar werkplek.
Ik beheer de receptieagenda en de agenda van de spreekkamers. Daarin staan afspraken met ketenpartners waaronder politie en Veilig Thuis, maar ook of er systeemgesprekken zijn met cliënten en of hun (ex)-partners komen. Soms spelen er 5 of 6 dingen tegelijkertijd. Ik moet dan keuzes maken en beslissen wat eerder of later moet.”
Wat maakt jouw baan waardevol?
“In het begin vond ik het thema huiselijk geweld moeilijk en ingewikkeld, omdat ik er nog nooit mee in aanraking was gekomen. Het is simpelweg niet leuk om een cliënt te ontvangen die gewond of blauw is. Ik wist eerder niet dat huiselijk geweld zoveel en in alle vormen, leeftijden en culturen voorkomt. Dat vond ik confronterend. Toch leer je daarmee omgaan. Ik heb meerdere voorbeelden van cliënten die aangeslagen binnen zijn gekomen. Ik maak deze verdrietige ontvangsten van dichtbij mee.
Sommige cliënten blijven negen maanden bij ons. Daardoor zie je kinderen opgroeien. Als ze na negen maanden doorstromen naar een woning zijn ze blij en dankbaar en zie ik dat ze opgebloeid zijn. Dat kan overigens ook met cliënten die alleen zes weken in de crisisopvang verblijven. Ik word er gelukkig van om te zien dat cliënten ons uiteindelijk verlaten met een lach op hun gezicht. Het is zinvol werk en het maakt me trots op de samenwerking van ons hele team.”
Wil je meer weten over Jorinde en haar werk? Lees hier het volledige interview.
Een luisterend oor, een glimlach, een knuffel van een kind: als gastvrouw bij Blijf Groep maak je elke dag verschil met kleine gebaren. Je zorgt voor een warm welkom en bent de brug tussen cliënten en hulpverlening. Ontdek hoe gastvrijheid bijdraagt aan herstel, vertrouwen en verbondenheid.
Wat doe je als gastvrouw bij Blijf Groep?
“Door gastvrijheid zorg je er als gastvrouw voor dat je cliënten goed opvangt en ze welkom laat voelen. De gastvrouwen zijn de schakel tussen de hulpverlening en de cliënt. De variatie is ontzettend fijn aan mijn werk. Ik werk met veel cliënten, kinderen en collega’s. Ik merk dat omdat ik op mijn gemak ben, ik er beter voor anderen kan zijn. Laatst hielp ik bijvoorbeeld een vrouw op een satellietwoning. Zij stelde zich open naar mij. Dat vind ik een erg mooi compliment. Dit leverde een heel fijn gesprek op, waardoor ze zonder stress kon vertrekken. Ik heb ook altijd hele fijne ervaringen met kinderen. Op weg naar school komen ze mij dan nog een knuffel geven. Soms verzin ik activiteiten met de kinderen. Zo ben ik de schoonmaakgroep ‘De Kinderbende’ begonnen. We hebben veel lol samen. Het is zo’n succes, de groep is veel te vol!”
Kun je doorgroeien binnen Blijf Groep?
“Ja, dat kan. Ik begon bij de facilitaire dienst, maar stroomde al snel door naar de functie sociaalpedagogisch werker. Ik heb toen voor de mannenopvang gewerkt. Dat was een hele gave ervaring! Toen de opvang voor vrouwen in Amsterdam werd geopend, kwamen er functies voor gastvrouwen beschikbaar. Hier voel ik me beter op mijn plek. In Amsterdam kan ik mij volledig focussen op de sfeer.“
Wat is jouw ambitie?
“Ik streef naar een optimaal contact met de cliënt, Mijn moeder die ook in de hulpverlening werkte, vertelde altijd: “Ik verkoop aandacht voor 200 euro per uur.” Zij vond dat aandacht erg belangrijk is voor mensen die het zwaar hebben. En dat vind ik ook! Het kan mensen blij maken. Mensen die in de opvang komen hebben behoefte aan een luisterend oor.”
Wil je meer weten over Leontine en haar werk? Lees hier het volledige interview.
Werken bij de facilitaire dienst van Blijf Groep betekent méér dan zorgen voor een schone en veilige woonomgeving. Je bent een vertrouwd gezicht in het Oranje Huis en speelt een belangrijke rol in het dagelijks welzijn van bewoners. Lees hoe praktisch werk bijdraagt aan herstel en zelfredzaamheid.
Waarom ben je voor Blijf Groep gaan werken?
“Ik heb heel bewust de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar de sociaal-maatschappelijke dienstverlening. Ik voel me als een vis in het water bij Blijf Groep. Het contact met cliënten maakt mijn werk bijzonder.”
Wat houdt het werk in?
“In het Oranje Huis is de hulpverlening gescheiden van de woonruimtes. De facilitaire dienst komt uiteraard wél in de appartementen om de bewoning en veiligheid te checken. Als ik zie dat iemand de woonruimte niet onderhoudt, trek ik aan de bel. Verwaarlozing van het huishouden is vaak een teken dat het niet goed gaat met de cliënt.”
Waarmee help jij de bewoners van het Oranje Huis?
“De hulpverlening van Blijf Groep is onder andere gericht op zelfredzaamheid. Ik sluit daar bij aan door cliënten uit te leggen hoe ze zelf kleine klusjes in huis kunnen doen. Voor cliënten zijn de contacten met de niet-hulpverleners belangrijk. Slachtoffers van huiselijk geweld hebben vaak een klein netwerk. Even een praatje maken met iemand over koetjes en kalfjes is dan heel waardevol. Als cliënten vertrekken, word ik vaak bedankt voor mijn gastvrijheid. Daar doe je het voor.”
Wil je meer weten over Eddy en zijn werk? Lees hier het volledige interview.